W dniach 13 – 17 marca br. nasza szkoła włączyła się w ogólnopolską imprezę związaną z Tygodniem Kultury Języka. W każdym roku realizujemy zadania zgodnie z jakimś ciekawym przewodnim hasłem. Obecne brzmiało: Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła – autorstwa naszej noblistki – Wisławy Szymborskiej. W tym miejscu można jeszcze przytoczyć myśl włoskiego intelektualisty i poety Umberto Eco, który na temat czytania powiedział:” Kto czyta książki – żyje podwójnie”, a inny polski poeta – Józef Czechowicz stwierdził: „Kto czyta – żyje wielokrotnie, kto zaś z książkami obcować nie chce, na jeden żywot jest skazany.” Warto sobie wziąć do serca i ku refleksji powyższe słowa, odkrywać ukryte sensy znaczeń w zapisanych w książkach historiach, różnych opisach, czytać dla czystej przyjemności i nauki.
Celem podjętych przez panie polonistki działań w ramach obchodów TKJ było m.in. budowanie świadomości dotyczącej roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu, propagowanie kultury czytelniczej i budzenie zainteresowania literaturą. W tym roku chcieliśmy w różnym stopniu zaangażować wszystkich uczniów klas IV – VIII w realizację zamierzonych zadań, których harmonogram przedstawiał się następująco:
Poniedziałek – konkurs pięknego czytania pod nazwą:” O miano mistrza pięknego czytania”. Uczniowie – po dwóch z każdej klasy musieli popisać się poprawną techniką czytania, właściwą dykcją, tempem oraz ekspresją czytania wylosowanego tekstu, którego nie znali wcześniej.
Wtorek- Klasowe selfie z ulubioną lekturą szkolną. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością i zaangażowaniem. Zorganizowali różne „eksponaty” związane z treścią wybranej lektury, poprzebierali się w oddające realia utworu stroje. W tym dniu przez kilka godzin rzeczywiście byliśmy w świecie różnych książek.
Środa – dzień przerwy, aby w czwartek przynieść wykonaną przez siebie Niebywałą zakładkę do książki. Chodziło o zrobienie zakładki zawierającej minimum dwa elementy graficzne nawiązujące do wybranej lektury szkolnej.( Dodam tylko, że z takim zadaniem uczniowie zetkną się na egzaminie ósmoklasisty.)
Piątek –„W krainie lektur” konkurs ze znajomości treści lektur szkolnych. Dla poszczególnych poziomów zostały wybrane następujące lektury: klasy IV- „Akademia pana Kleksa”, klasy V – „Opowieści z Narnii. Lew. Czarownica i stara szafa”, klasy VI – „ Hobbit, czyli tam i z powrotem”, klasy VII – „Mały Książę” i „Opowieść wigilijna”, klasy VIII – „Quo vadis” i „Latarnik”.
Ostatni dzień to zwieńczenie zadań podjętych w ramach TKJ w naszej szkole. Uczniowie – po dwoje z każdej klasy- zaprezentowali swoją wiedzę z zakresu czytelnictwa, udzielając odpowiedzi na różnorodne zadania zamknięte i otwarte.
Oto jak przedstawiają się wyniki konkursów (podaję trzy pierwsze miejsca):
1.) Konkurs pięknego czytania I miejsce – Kinga Nowak – kl. VI b, II miejsce Kaja Piróg – kl. VII a. , III m-ce Amelia Paszkowska – kl. VIII a (różnica między uczestniczkami wynosi tylko 1 pkt. także pomiędzy miejscem IV, które wywalczyła sobie Julia Andrejas z kl. VI b.)
2.) Konkurs „Zrób niebywałą zakładkę do książki”- wyłaniałyśmy zwycięzców na poziomie klas.
W klasach IV – I m-ce – Anna Piras z kl. IV a
W klasach V – I m-ce – Natalia Szwarc z kl. V b
W klasach VI – I m- ce – Julia Moryc z kl. VI b
W klasach VII – I m-ce – Maja Kwiecień z kl. VII b
W klasach VIII – I m-ce – Julia Chaba z kl. VIII b .
3.) Konkurs czytelniczy praca zespołowa na poziomie klas- wyniki są następujące: I – m-ce – kl. IV a – uzyskały dziewczynki 100% punków, II – m –ce – kl. VIII a – drużyna chłopców uzyskała 98% pkt. , III m-ce – kl. IV b – 91% punktów, IV m-ce – kl. – VII b – uzyskali 90% pkt., V m-ce – kl. VIII b- 84% pkt., m- ce VI – kl. – VII a – 81% pkt. Pozostałe klasy uzyskały w granicach 80% – 60% pkt.
Dziękujemy wszystkim za aktywne włączenie się w powyższe działania, za osiągnięte wyniki uczestnicy otrzymają oceny cząstkowe z j. polskiego oraz ocenę wzorową z zachowania. Na zakończenie warto jeszcze przytoczyć refleksję, jaka nasuwa się doświadczonemu nauczycielowi: Inteligentnemu społeczeństwu, a za takie przynajmniej chcielibyśmy uchodzić, nie trzeba chyba przypominać o rozlicznych zaletach, jakie niesie ze sobą lektura, warto więc po prostu skorzystać z rady Mikołaja Reja: „a to miej na pilnej pieczy, abyś czytał, kiedy tylko możesz”.
Panie polonistki