Konkurs ortograficzny „Witajcie w Ortolandii”

W dniu 17 marca 2016r. odbył się drugi etap konkursu ortograficznego pt. Witajcie w Ortolandii. Wzięły w nim udział  4-osobowe  zespoły z klas piątych i szóstych. Reprezentanci klas to uczniowie, którzy najlepiej napisali dyktando i wykazali się znajomością zasad ortograficznych, a są to:

Klasa V a

Klasa V b

  1. Łukasz Kozub
  2. Julia Krajewska
  3. Jakub Kacper Kubicki
  4. Zuzanna Szaruga
1.Roksana Błaszczyk2.Bartosz Lipa

3. Bartłomiej Chmielewski

4.Wiktoria Pawlik

Klasa VI a

Klasa VI b

1. Aleksandra Ławik2. Sylwia Stępień

3. Joanna Strąk

4. Julia Jamioł

1.Damian Karwat2. Klaudia Kwiecień

3. Julia Makuch

4. Weronika Makuch

Konkurs został pomyślany jako ortograficzna zabawa. Zaproszono uczniów do wędrówki po krainie Ortolandii, która ma swój hymn i godło. Tekst hymnu, godło, powitalne hasło, zabawne ortograficzne rysunki wywieszono na ścianach klasy.

Aby można było rozpocząć wędrówkę  po Ortolandii należało otworzyć jej bramę. Posłużył do tego klucz w kształcie znaku zapytania. Wyrazy w nim ukryte należało zastąpić synonimami. Kiedy przekroczono bramę  ortograficznej krainy od razu napotkano miłą niespodziankę – zaproszenie od samego Ambrożego Kleksa – szefa słynnej Akademii. Zadanie polegało na uzupełnieniu brakujących liter. Następnie uczestnicy udali się w długą podróż. Wędrowali  po różnych kontynentach, państwach i miastach, odwiedzając ich mieszkańców    i poprawnie zapisując nazwy. Kiedy nogi zmęczyły się długą drogą,  nadszedł czas ruszyć głową. Uczniowie dopisywali do podanych ciągów skojarzeń właściwe wyrazy zawierające trudność ortograficzną. Wreszcie nadeszła pora na porządny posiłek. Ortolandczycy wybrali się do oberży u Żarłoka Jerzego, który zaoferował  im ciekawe, ale niekompletne menu  i należało je uzupełnić odpowiednimi literami. Po sutym obiedzie czytano korespondencję. Listonosz przyniósł koperty i grzeczność nakazywała, aby na listy odpowiedzieć. Uczestnicy układali listy do dowolnego adresata. W około 10 zdaniach należało wykorzystać 20 ortogramów.
Najlepiej z zadaniami podczas wędrówki po Ortolandii poradzili sobie uczniowie klasy VIb zdobywając 32 punkty na 35 możliwych do uzyskania. Drugie miejsce zajęli uczniowie klasy VIa – 30,5 pkt., miejsce trzecie klasa Vb- 28,5 pkt, a miejsce czwarte klasa Va-27,5 pkt. Za udział w konkursie uczniowie otrzymali oceny z języka polskiego oraz pamiątkowe dyplomy. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy.

  Jadwiga Janus