Nietypowa lekcja

Dnia 25.03.2015r. uczniowie klasy III a i III b naszego gimnazjum pod opieką pani Teresy Rokickiej i pani Sylwii Bochenek wzięli udział w wycieczce szkolnej do Muzeum Diecezjalnego mieszczącego się na ul. Jana Pawła II w Kielcach. Głównym celem wyjazdu była lekcja poświęcona analizie dzieła malarskiego. Najpierw zwiedzaliśmy salę, w której podziwialiśmy obrazy i rzeźby z epoki średniowiecza. Następnie przeszliśmy do sali z relikwiarzami i innymi eksponatami sakralnymi. Naszą uwagę zwrócił duży stół jadalny, dębowe twarde krzesła, oraz krzesło – tron, na którym siedział papież Jan Paweł II podczas pielgrzymki do Kielc. Potem oglądaliśmy portrety biskupów kieleckich. Pani przewodnik opowiadała nam krótką historię każdego zacnego gospodarza diecezji. Byliśmy w sali oraz w gabinecie, w którym ksiądz biskup przyjmował gości. Następnie przeszliśmy do najważniejszego etapu naszej wycieczki, czyli lekcji analizy i interpretacji dzieła malarskiego, która odbyła się w formie prezentacji multimedialnej. Na przykładzie obrazu Jana von Eycka pt. „Portret małżeństwa Arnolfinich” dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji o samym obrazie, jak i o jego autorze. Nauczyliśmy się patrzeć na dzieło malarskie jak prawdziwi znawcy sztuki. Pokaz multimedialny pani przewodnik wzbogaciła interesującymi wskazówkami dotyczącymi sposobu malowania, perspektywy, doboru kolorów. Dowiedzieliśmy się, że istnieje kilka interpretacji powyższego dzieła i wszystkie wraz z dowodami na ich słuszność – poznaliśmy. Po zakończonej prezentacji, celem utrwalenia wiedzy oraz „nowego” spojrzenia na dzieła średniowieczne, znów udaliśmy się do pierwszej sali. Z pomocą pani przewodnik odczytaliśmy symbolikę postaci, zwróciliśmy uwagę na technikę malowania w różnych okresach, dowiedzieliśmy się, w jaki sposób pozyskiwano bardzo trwałe barwniki, dzięki którym, mimo upływu czasu dzieła wyglądają jak „świeżo malowane”. Pobyt w muzeum był dla nas ciekawą lekcją sztuki i języka polskiego. Sądzę, że warto uczestniczyć w tego rodzaju wyjazdach, ponieważ łatwiej jest zapamiętać pewne rzeczy, widząc dzieło na własne oczy, niż oglądając je np. w książce. Ta lekcja poszerzyła naszą wiedzę o sztuce średniowiecznej oraz nauczyła w jaki sposób patrzeć na dzieło i opisać je.

Katarzyna Dziedzic