Młodzi ludzie, stawiający sobie wysokie cele, nie zawsze zdają sobie sprawę, że tajemnica sukcesu ich osiągnięcia tkwi między innymi w umiejętności sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem. Jest on podstawowym narzędziem służącym nie tylko komunikacji interpersonalnej, ale także zdobywaniu wiedzy z każdej dziedziny.
Zgodnie z tradycją naszego gimnazjum w dniach 13-18 marca w ramach ogólnopolskiej imprezy XXV Tygodnia Kultury Języka Polskiego zostały przeprowadzone w naszej szkole działania, których celami było:
- propagowanie piękna mowy ojczystej,
- motywowanie do czytelnictwa nie tylko lektur szkolnych,
- kształcenie poprawności językowej i ortograficznej,
- dbałość o bogactwo i kulturę języka.
Zespoły redakcyjne (dwu, trzyosobowe) reprezentujące poszczególne klasy stanęły do współzawodnictwa. Przez trzy pierwsze dni odbierali oni na początku dnia karty pracy, które oddawali pod koniec zajęć. Tematyka kart w poszczególnych dniach była następująca:
- dzień pierwszy – „Z frazeologią za pan brat” – frazeologia,
- dzień drugi – „Nie taki język straszny” – poprawność językowa,
- dzień trzeci – formy wypowiedzi na wesoło.
Kolejnym przedsięwzięciem Tygodnia Kultury Języka było pisanie testu ortograficznego.
Natomiast jego zwieńczeniem był konkurs, podczas którego gimnazjaliści mieli okazję zaprezentować swoją wiedzę – uczniowie klas pierwszych i drugich – z zakresu znajomości mitów z „Mitologii” Jana Parandowskiego, natomiast trzecioklasiści – motywów literackich takich jak: wędrówka, przyjaźń, cierpienie, bunt, przemiana wewnętrzna, władza, problem winy i kary.
Po sprawdzeniu zadań, które były zróżnicowane i dostosowane do poziomu klas, okazało się, że najmniej problemów z zakresu frazeologii, poprawności językowej oraz z redagowaniem form wypowiedzi miały uczennice z klasy III b – Aleksandra Pałyga i Monika Wysocka, na II miejscu znaleźli się uczniowie reprezentujący klasę II a – Małgorzata Majewska, Martyna Ozimirska i Filip Ślusarczyk, a na trzeciej pozycji uplasowała się klasa I a, czyli Julia Markiewicz, Maja Jędrzejewska, Aleksandra Kułagowska. Najlepszą znajomością mitów wykazały się dwie uczennice Sara Partyka z kl. II b, Klaudia Misterkiewicz – kl. I c, na drugim miejscu znalazła się Julia Markiewicz – kl. I a, zaś na trzecim – Karolina Miszczyk kl. II b. Natomiast dobrze potrafiły omówić kardynalne motywy literackie trzecioklasistki: Sylwia Dziedzic kl. III a, Gabriela Wicha kl. III a, Iwona Gałka kl. III a oraz Aleksandra Pałyga kl. III b.
Wyłoniłyśmy również trzech „Mistrzów ortografii” – a w zasadzie mistrzynie – w tym roku zostały nimi: Karolina Miszczyk kl. II b, Martyna Ozimirska kl. II a i Agnieszka Rajca kl. I c.
Składamy serdeczne gratulacje dla wszystkich zawodników!
Za udział w konkursie uczniowie otrzymają pamiątkowe dyplomy, cząstkowe oceny z języka polskiego oraz wzorowe z zachowania.
Nauczycielki języka polskiego