Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa. Jedynie o to mi chodzi
Tydzień Kultury Języka stwarza możliwość uczestnictwa w ciekawych spotkaniach z językiem polskim; dostarcza konkretnej wiedzy, rozwija umiejętności w obszarach pisania, mówienia, słuchania, wyrażania własnych emocji, ponadto kształtuje postawy poprzez stwarzanie szansy uczestnictwa w kulturze i osiąganie samorealizacji.
Dlatego zgodnie z tradycją – w dniach 11-15 marca bieżącego roku w ramach ogólnopolskiej imprezy XXXII Tygodnia Kultury Języka Polskiego przeprowadziliśmy w naszej szkole działania, których celami było: budowanie świadomości dotyczącej roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu, przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze, dbałość o bogactwo, piękno mowy ojczystej i kulturę języka, kształtowanie umiejętności opowiadania i tworzenia historii zgodnie z zaleceniami ujętymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
W tym roku postawiliśmy na dobrą zabawę językiem polskim i umiejętność współdziałania w grupie, dlatego wychowankowie pracowali w grupach trzyosobowych lub czteroosobowych. Uczestniczyli w następujących zmaganiach:
- konkurs o bohaterach literackich pt. „Czy znasz bohaterów lektur?”;
- quiz językowy pt.„A Ty? Jak dobrze mówisz po polsku?”;
- biegane dyktando – pisownia wyrazów z „ó”, „u”, „rz”, „ż”, „ch”, „h”;
- gwiazda – znam związki frazeologiczne;
- dobble – gra językowa .
Ponadto doskonaliliśmy w małych zespołach umiejętność redagowania opowiadania. Uczniowie musieli w nim w taki sposób skonstruować i przedstawić narrację, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Snucie owych opowieści pobudziło wyobraźnię, kreatywność, a co za tym idzie myślenie i umiejętność współpracy w grupie dzieci i młodzieży.
Składamy serdeczne podziękowanie dla wszystkich uczestników obchodów Tygodnia Kultury Języka! Wychowankowie bardzo dobrze poradzili sobie z powierzonymi zadaniami. Pracowali bardzo chętnie i z wielkim zaangażowaniem. Wiele pozytywnych emocji, radości przyniosło chociażby tzw. biegane dyktando. Gdyż oprócz umiejętności zapamiętywania tekstu, trzeba było wykazać się dobrą sprawnością fizyczną. Jesteśmy przekonane, iż bawiąc się językiem, wychowankowie zostali uwrażliwieni na wagę – potęgę słowa.
Za udział w zmaganiach uczniowie otrzymają zadawalające oceny cząstkowe z języka polskiego oraz z zachowania.
Nauczycielki języka polskiego