Wycieczka klas czwartych do Sandomierza

W dniu 13 czerwca uczniowie klas czwartych wraz z opiekunami udali się na wycieczkę do Sandomierza.  Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od spotkania z panią przewodnik na Rynku Starego Miasta. W centrum sandomierskiej Starówki zobaczyliśmy ratusz miejski z wieżą z zegarem słonecznym, skąd w południe rozbrzmiewa hejnał Sandomierza, figurę Matki Boskiej i studnię miejską, a także obejrzeliśmy  usytuowane wokół rynku  zabytkowe kamienice, wśród których wyróżnia się Kamienica Oleśnickich.

Następnie udaliśmy się  do Bramy Opatowskiej- jedynej zachowanej dawnej bramy wjazdowej do Sandomierza, wybudowanej w drugiej połowie czternastego wieku. Po pokonaniu  154 stromych schodów dotarliśmy na taras widokowy, z którego rozciąga się przepiękna panorama Sandomierza.

Po zejściu z tarasu widokowego udaliśmy się ponownie w stronę ulicy Oleśnickich, aby zwiedzić jedną z głównych atrakcji Sandomierza- Podziemną Trasę Turystyczną. W ciągu 45 minut  przeszliśmy 470 metrów przez podziemne korytarze i piwnice, które od piętnastego do siedemnastego wieku służyły jako magazyny dla kupców, którzy w tamtym czasie zamieszkiwali Sandomierz.

Po wyjściu  z piwnic udaliśmy się  na spacer po wzgórzu staromiejskim, oglądając z zewnątrz Collegium Gostomianum i Dom Długosza. Następnie przeszliśmy przez jedyną zachowaną w sandomierskich murach obronnych furtę,  zwaną ze względu na swój kształt Uchem Igielnym i  udaliśmy się na spacer wąwozem królowej Jadwigi usytuowanym nieopodal ulicy Zamkowej.

Kolejnym punktem programu był półgodzinny rejs statkiem po Wiśle, a następnie zwiedzanie Zbrojowni Rycerskiej. Wśród znajdujących się tu eksponatów mogliśmy obejrzeć piki, halabardy, miecze, włócznie, topory, rapiery, sztandary i proporce. Szczególną atrakcją była dla dzieci możliwość przymierzenia zbroi rycerskich   i wzięcia do ręki broni lub założenia sukni damy dworu czy też księżnej.

Po wizycie w zbrojowni udaliśmy się na obiad,  a następnie na zakupy pamiątek na licznych straganach rozstawionych na tzw. małym rynku.

Pełni pozytywnych wrażeń i bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia opuściliśmy Sandomierz o godzinie 16:00.